16 juli - Jakarta - Bataviastad - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Coen Lodder - WaarBenJij.nu 16 juli - Jakarta - Bataviastad - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Coen Lodder - WaarBenJij.nu

16 juli - Jakarta - Bataviastad

Blijf op de hoogte en volg Coen

16 Juli 2017 | Indonesië, Batavia

Doen heeft prima geslapen, Anouk bijna niet, ik denk teveel uurtjes gemaakt in het vliegtuig. Om 9 uur ging de wekker. We zijn met een tuktuk, weer voor veel te veel geld, naar Batavia stad gegaan. Het was een groot en druk plein waar je, net als in Nederland kon proberen te fietsen, voor veel Aziaten erg leuk. Aan dit plein zit het oude postkantoon, stadhuis en musea over de geschiedenis van Nederland. We zijn in 2 musea geweest, een met oude keramiek en een over de geschiedenis. Hier was ook het graf van o.a. Pieterzoon Coen. Hij was in 1614 benoemd tot directeur over alle factorijen. In 1618 besloot hij de handelspost te versterken. Inmiddels was hij benoemd tot gouverneur-generaal.
Na de musea zijn we in Batavia café gaan ontbijten/ lunchen. Hier was het net alsof je terug in de tijd gespoeld was met ouderwetse jazz muziek en een klassiek restaurant met oude schilderijen en bekleding waar nog gerookt mag worden. En met een typisch Nederlandse menukaart. We bestelden o.a. een uitsmijter en bitterballen, deze smaakten beter dan de frikandel in Thailand vorig jaar. Na de lunch zijn we naar de oude ophaalbrug gelopen, die inmiddels niet meer in gebruik is. Daarna zijn we teruggelopen naar het grote plein. We werden hier een beetje gek van alle mensen die met ons op de foto wilden. Toen we alles gezien hadden zijn we met de tuktuk naar een shopping-mall gegaan. Het was mega groot dus hebben we er een tijdje rondgelopen en hebben we de president van Indonesië gezien!
Aan het eind van de middag zijn we met een taxi, die wel een goede prijs had, terug naar het hotel gegaan. Hier in de straat hebben we, dit keer met daglicht rondgelopen en een fruitshake gedronken en een loempia gegeten.
Na het avondeten gaan we optijd naar bed, Om 04.30 gaat de wekker alweer.