17 juli - Sumatra - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Coen Lodder - WaarBenJij.nu 17 juli - Sumatra - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Coen Lodder - WaarBenJij.nu

17 juli - Sumatra

Blijf op de hoogte en volg Coen

17 Juli 2017 | Indonesië, Batavia

04.30 was de tijd die we zagen toen de wekker ging. Om 04.45 waren we beneden en werd over taxi geregeld. Om 05.50 zaten we ingecheckt en wel op het vliegveld en moesten we 2 uur wachten op het boarden. Ondertussen hebben we mail gehad, het hotel dat we gister hebben geboekt voor vandaag zit vol dus hebben we maar snel iets anders geboekt, in Bukit Lawang.

Na lang wachten op het vliegveld vertrok om 08.20 eindelijk het vliegtuig naar Medan in Sumatra. 5 minuten voordat we instapten kregen we een whatssapp bericht van "bob", De eigenaar van het hostel waar we vannacht slapen. De reis naar Bukit Lawang kan op verschillende manieren. Hij vertelde dat je met een private car kon gaan, dat duurt ongeveer 3,5 tot 4 uur en kost 600.000 roepie (37 euro). Optie 2 was met de local bus dat duurt ongeveer 5 uur en kost 100.000 tot 250.000 roepie. De mensen proberen zoveel mogelijk te verdienen dus je moet flink afdingen.
De vliegreis was prima, van ongeveer 2 uur.
Eenmaal op Medan besloten we een taxi op te zoeken die ons voor 600 duizend roepie naar Bukit Lawang kon brengen maar dat deden ze niet. We besloten toch de local bus  te nemen en kochten een ticket voor 40.000. De busrit duurde 2 uur waarna we over moesten stappen. Het schijnt dat je de straat moet oversteken voor een tweede bus en er veel mensen naar je komen die je naar het busstation willen brengen voor 20.000... daar trappen wij niet in! Dus lopend de straat over, samen met nog een Belgisch stel, opzoek naar het busstation.. Die was helaas niet zo makkelijk te vinden.. Het was bloed heet en steeds meer bussen en tuktuk kwamen naar ons toe.. daar loop je dan met je backpack en je hebt geen idee waar je naartoe moet. Uiteindelijk ging het Belgische stel een busje in die hen naar het busstation brengt, we besloten mee te gaan zodat we niet alleen achter bleven. Al snel had ik in de gaten dat het niet klopt.. Hij reed steeds verder weg en het busstation moest niet zo ver weg zijn van de andere halte. Uiteindelijk werden we ergens gedropt. We hoopten dat er een taxi langs zou rijden die ons voor een redelijke prijs naar Bukit Lawang kon brengen, maar helaas. Er stonden genoeg mensen om ons heen die ons steeds 'de verkeerde' bus in wilde sturen, voor teveel geld en wat te lang duurt, daar had Bob ons al voor gewaarschuwd. Na een tijd zagen we geen andere mogelijkheid, de goede rode bussen kwamen hier niet langs en ook de taxi's wisten deze straat niet te vinden. Voor 50.000 zijn we ingestapt. De rit naar Bukit Lawang was LANG en WARM. In een bus voor 8 (inclusief bestuurder) zaten we opgepropt met 12 mensen inclusief allerlei bagage. En de backpacks waren op het dak gegooid. Na minimaal 4 uur kwamen we "aan". Coen en ik namen een tuktuk naar ons hostel. We kwamen in een dorpje aan, en iemand die er woont bracht ons naar het hostel. Het zag er FANTASTISCH uit. We liepen met onze backpacks de wankelende brug over van houten platen en touw de rivier over. Overal waren kinderen aan het zwemmen en deden vrouwen de was. We werden onwijs hartelijk ontvangen door Bob, zijn vriendin en zijn team. Na een duik in de rivier konden we even lekker bijkomen van de onwijs lange reisdag. We kwamen om 17 uur aan en waren om 5 uur in de ochtend vertrokken.
Al snel was door Bob de jungle trekking geregeld die morgen is. Tijdens het eten kwam er een ander Nederlands stel bij ons zitten. We hebben lekker zitten kletsen. Zij gaan morgen ook de jungle trekking doen en waarschijnlijk doen wij die met elkaar.
Omdat we morgen een lange dag zullen hebben zijn we niet te laat naar de kamer gegaan om onze daypack te pakken voor morgen en lekker te gaan slapen.