18 juli - Bukit Lawang - Reisverslag uit Bukit Langa, Indonesië van Coen Lodder - WaarBenJij.nu 18 juli - Bukit Lawang - Reisverslag uit Bukit Langa, Indonesië van Coen Lodder - WaarBenJij.nu

18 juli - Bukit Lawang

Blijf op de hoogte en volg Coen

18 Juli 2017 | Indonesië, Bukit Langa

Om 10 uur stonden we klaar voor de jungle trekking. Onze backpack lieten we achter bij de receptie. De tocht begon vanaf het hostel en binnen 5 minuten liep je al in de jungle. We waren met een groepje van 4: Een Nederlands stel Anna en Guido en wij samen met 2 gidsen. Ze konden ons onderweg erg veel vertellen over van alles. Ze waren erg gezellig en zongen liedjes. (Op het ritme van jingle Bells) jungle trek jungle trek in bukit lawang see the oetang see the birds.
Al snel rook de gids een orang oetan. We gingen op onderzoek uit maar zagen toch niks. Nog geen 5 minuten later kwamen we onderweg een hele grote orang oetan tegen. Het was een vrouwtje, die zijn groter. Ze was een beetje boos dus kwam al snel op het "pad" dus liepen we snel een stuk naar achter, wat een kick. We liepen de berg op en af tussen de gigantische bomen. De zon scheen gelukkig niet zo fel, maar het was alsnog erg warm. Een boom waar rubber uitkomt en waar cacao van gemaakt wordt kwamen we tegen. Na weer een stuk verder de jungle in te zijn gelopen kwamen we de volgende orang oetan tegen. Hij ging daar alsof hij een fotoshoot deed. Na een tijdje wilde we naar achter lopen en had hij het ook voor gezien. Hij gooide een tak naar beneden die voel op m'n schouder. Heel bijzonder om deze prachtige beesten in het wild te zien. Wist je dat de gene van een orang oetan voor 96,4% overeen komt met die van een mens! De natuur hier is zo bijzonder en mooi. De bomen zo oers.
Aan het eind van de ochtend kregen we heerlijk fruit dat de gidsen voor ons mee tilden. Ananas, passievrucht, banaan, manssrijn, allemaal zo smaakvol. Later als lunch rijst met heerlijke kruiden, groenten en ei. Ook dit sjouwden ze allemaal mee. Het was onwijs lekker. Natuurlijk zaten hier ook allemaal aapjes om ons heen maar ook mooie vlinders en hele grote mieren. En ook hier gooiden een van de apen een tak op mm hoofd.
Na de lunch kwamen we in het territorium van 'Mina' een vrouwtjes orang oetan die nogal agressief is, We moesten dus goed oppassen. We kwamen haar inderdaad tegen met een baby. Ze was agressief du we waren goed op ons hoeden. Onze weg ging verder. Mijn droom van Sumatra was uitgekomen, orang oetans in het wild zien. Voor de grap zei ik tegen de gids dat mijn volgende droom een toekan zien is. Nog geen uur later was ook die droom uitgekomen. Best bijzonder want omdat ze meestal heel hoog in de bomen zitten zien mensen ze niet zo vaak. Hij vloog weg, maar we zagen er nog een!
Aan het eind van de middag kwamen we beneden bij een waterval met riviertje uit. WATER, daar waren we aan toe, dus deden onze zwemkleding aan en doken het water in voor afkoeling. Dit was ook de plek waar we sliepen, in een tentje. We zagen nog 2 onwijs grote varanen.
Met Guido, Anna en onze gidsen hebben we lekker zitten kletsen, kaartspellefjes gespeeld en relaxed. 'S avonds hebben ze van alles voor ons klaar gemaakt: rijst, groenten, kip, kroepoek, pittige vis het smaakte heerlijk! Na nog wat spelletjes met kaarslicht en een prachtige sterrenhemel zijn we op de grond in ons tentje gaan slapen.

• 21 Juli 2017 - 18:26

Marlous Pegels :

Waaauw, wat een mooie ervaring! Geniet ervan nouk, heel leuk om te lezen!! dikke knuffel