27 juli - Bromo vulkaan - Reisverslag uit Lawang, Indonesië van Coen Lodder - WaarBenJij.nu 27 juli - Bromo vulkaan - Reisverslag uit Lawang, Indonesië van Coen Lodder - WaarBenJij.nu

27 juli - Bromo vulkaan

Blijf op de hoogte en volg Coen

27 Juli 2017 | Indonesië, Lawang

Om 23:15 (26 juli) ging de wekker en om 00:00 stonden we klaar voor onze tour naar de Bromovulkaan. Onze gids was er al en nam ons mee naar de 4x4 jeep die voor ons 2 was vandaag. We reden binnen 20 minuten de stad uit, de bergen in. Het was natuurlijk pikdonker en een hobbelige weg met veel bochten. Nu al een toffe ervaring. Je voelde de kou Door de jeep heen komen. Na een rit van ongeveer 2,5 uur bleek dat het helemaal boven dicht was, vanwege de mist en regen. We reden een stuk naar beneden en daar "sliepen" we ongeveer 2 uurtjes in de jeep. Ongeveer een uur voor zonsopgang was het nogsteeds erg bewolkt dus het leek onze gids beter onweer ergens anders heen te rijden... balen dachten we. Eenmaal op de nieuwe plek liepen we 5 minuten maar het begon steeds harder te regenen, dus omdat de zonsopgang nog wel even duurde liepen we terug naar de jeep. Het was ook nogsteeds erg koud.
Vlak voor zonsopgang liepen we weer terug naar het uitkijkpunt. De zonsopgang was niet te zien, veel te bewolkt maar het werd natuurlijk lichter dus de Bromovulkaan en de omgeving was te zien. Een mooi uitzicht!
Later reden we toch weer naar boven, en dit keer was het wel open. De laatste 2 kilometer kon je te voet gaan of te paard. Wij kozen ervoor om met onze prachtige poncho's te gaan lopen. Het was stijl omhoog en als laatst 250 traptreden omhooggevallen, maar het uitzicht was waanzinnig! En Door het lopen hadden we het natuurlijk niet meer koud.
Eenmaal boven sta je boven de krater van de vulkaan. Het stinkt er enorm maar het is een geweldige ervaring. De stoom komt uit de krater en af en toe trekt dat weg en zie je het enorme gat van de krater. Het geluid, dat is zo enorm! Je hoort en voelt de enorme kracht van het magma in de vulkaan. De laatste uitbarsting was in 2015, dit was een kleine. De grote was in 2004.
Na een tijd te hebben gekeken liepen we weer naar beneden. Het was trouwens ondertussen droog, maar nog altijd erg koud, ondanks de 3 lagen kleding. Eenmaal beneden gingen we de jeep weer in, terug richting ons hotel. Onderweg stopte we regelmatig om even van het uitzicht te genieten.
Rond 10:30 waren we moe maar erg enthousiast over deze ervaring terug in het hotel. We ploften op bed en vielen lekker in slaap.
Rond 15:00 uur waren we wakker en was het chili tijd. 'S avonds aten we wat op het dakterras en sliepen we heerlijk.