29 juli – Krabi - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Coen Lodder - WaarBenJij.nu 29 juli – Krabi - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Coen Lodder - WaarBenJij.nu

29 juli – Krabi

Blijf op de hoogte en volg Coen

29 Juli 2016 | Thailand, Krabi

Het was weer scooterdag. Coen huurde er een bij de receptie en haalde mij op bij het huisje. In het contract stond dat als er iets kapot gaat of de scooter gestolen wordt wel 50.000 baht moeten betalen. €12.500 vonden we een beetje veel dus gingen we naar de receptie om te kijken of dit wel klopte. Maar volgens de receptioniste kost een nieuwe scooter zoveel geld. Dus niet heel relaxed gingen we op pad. Onderweg bedacht ik me dat ik me niet zo goed kan voorstellen dat zoveel mensen hier een scooter hebben, van dat bedrag, als een gemiddeld inkomen 2000 baht per maand is.. Opnieuw ging ik rekenen en kwam ik er achter dat het niet €12.500 is maar €1.250, dat klinkt al beter..
De weg naar de Tiger Cave: het grottenklooster Wat Tham Sua was erg mooi met rotsen en hoge bergen en veel groen. We reden door dorpjes en langs lokale kraampjes.
Wat Tham Sua wordt nogsteeds Tiger Cave genoemd ookal is de laatste tijger gezien in de jaren 70 van de vorige eeuw.
Tijdens de weg er naar toe zie je op een hoge berg een grote Boeddha staan. Hier gaan we dus ook naar toe, alleen moet je dit te voet doen.
We zijn bij aankomst dan ook meteen begonnen, nadat ik een T-shirt en lange rok had aangedaan, zoals dat moet bij de meeste tempels. Het was een hele klim van 1272 traptreden. De treden waren hoog en steil en ook de warmte zorgde voor een heftige tocht. De palen zijn genummerd dus je kan zien hoever je bent. We waren zijkant van het zweet en hadden nog een behoorlijk wat treden te gaan. Ik geloof dat Coen het wat makkelijker afging, vooral het laatste stuk. Bij de laatste 100 tredens was ik totaal kapot maar het eind kwam langzaam in zicht.
Bovenaan wordt je beloond met 360 graden prachtig uitzicht en natuurlijk de mooie grote Boeddha. Na even op adem komen hebben we daarvan genoten. Je ziet de zee, de stad en de mooie bergketen van Ao Luk.
Naar beneden ging een stuk sneller ondanks onze trillende benen doordat je spieren steeds aan- en ontspannen. Bij de laatste 50 tredens zaten veel apen en ook helemaal beneden zaten ze, in de hoop dat iemand niet oplet en er eten of drinken gejat kan worden. Zo gezegd, zo gedaan. Een aap had een flesje cola te pakken, draaide hem open en legde hem plat neer zodat de cola eruit stroomde en hij het kon opdrinken. Ook was er een baby, nog half kaal, van 1 a 2 weken oud. Leuk om al die spel te zien.
De scootertocht volgde naar Krabi town waar we geluncht hebben met een fruitshake en hebben rondgelopen. Vervolgens zijn we aan het eind van de middag naar het strand gegaan om een lekkere duik te nemen. Na nog een cocktail hebben we de scooter ingeleverd, gedoucht en wat opgeruimd.
's Avonds hebben we in een luxe restaurant gaan eten aan zee met goeie live muziek. Coen heeft een heerlijke Angus steak op met daarbij gamba en Anouk green curry met beef en rijst.
Na het eten hebben we onze backpacks ingepakt, de kaarten geschreven en zijn we gaan slapen.