Dag 3 - richting Skaftafell - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Coen Lodder - WaarBenJij.nu Dag 3 - richting Skaftafell - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Coen Lodder - WaarBenJij.nu

Dag 3 - richting Skaftafell

Blijf op de hoogte en volg Coen

24 April 2018 | IJsland, Skaftafell

Allebei hebben we heerlijk geslapen totdat onze wekker om 7 uur afging. Na een lekker ontbijt in Ork hotel vervolgden we onze weg langs de zuidkust richting Skaftafell. De eerste stop was bij de onbekende waterval Urridafoss, waar we samen konden genieten van het prachtige uitzicht. Hier was niemand te bekennen. We reden verder langs Hella en Hvolsvöllur waar je de vulkaan Hekla ziet liggen.
We kwamen uit bij de hele mooie watervallen Seljalandsfoss en Glúfarárfoss. We zijn hier ook achter de waterval langs gelopen, een onwijs mooie ervaring.
Na deze tweede mooie waterval en een warme chocolademelk met een lekkere muffin kwamen we bij de waterval Skógafoss. De laatste van ongeveer 20 'kleinere' watervallen die hoog van de bergpas Fimmvörduháls naar beneden komt. De waterval hebben we bekeken van onder- en bovenaf.

Een bezoek aan de kaap Dyhrólaey kon vandaag niet ontbreken. Het is het zuidelijkste puntje van IJsland. Een mooie plek met onwijs uitzicht over rotsen, zee en het zwarte strand. Natuurlijk zijn we ook naar de 'black beach' zelf gegaan. Hiervoor moesten we wel eerst de rotsachtige weg weer naar beneden die alleen met een 4x4 auto mogelijk is, maar gelukkig hebben we die.

We reden door het schattige voormalig handels- en vissersdorpje Vik richting Kirkjubaejarklaustur. Hier tussen liggen enorme zandvlaktes ontstaan door vulkaanuitbarstingen onder het ijs. Deze zandvlaktes worden daarna omgeruild voor met mos begroeide lavavelden van Eldhraun. De lava komt van de uitbarsting in 1783 en duurde 9 maanden.
Ook de weg richting het hotel bij Skaftafell was langs enorme spoel zandvlaktes en lava. De brug over Skeidara werd in 1996 nog weggespoeld. De brokken van de brug zijn aan de zijkant van de weg nog te zien.
Ons hotel ligt langs de met sneeuw bedekte bergen en gletsjer.
Na een heerlijk diner zijn we lekker gaan slapen.