25 juli – Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Coen Lodder - WaarBenJij.nu 25 juli – Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Coen Lodder - WaarBenJij.nu

25 juli – Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Coen

25 Juli 2016 | Thailand, Chiang Mai

Om 06:15 ging de wekker en om 7 uur zaten we in de bus richting Chiang Rai. Onderweg zijn we langs hotsprings gereden waar we even gestopt zijn.
Eenmaal in Chiang Rai hebben we The white tempel gezien, Wat Rong khun, die nog niet zo heel oud is. Het was een onwijs mooie tempel en duidelijk anders als de andere. Na de tempel zijn we naar het 3 landenpunt geweest waar je vanaf Thailand aan de overkant Laos ziet en aan de linker kant Myanmar (Burma) ziet liggen. We zijn met een longboat langs de 3 landen gevaren en zijn ook even in Laos geweest. Hier hebben we over een marktje gelopen em heeft Coen lokale whiskey geproefd. In de ene whiskey zat een slang en in de andere een schildpad, best bizar om te zien. Voor we weer de boot in gingen stonden er kinderen die graag iets te eten of geld wilden. We hadden gehoord dat ze liever hebben dat je eten geeft in plaats van geld omdat ze anders niet meer naar school willen. Dus gaf ik een croissant die ik had gekocht als ontbijt. Het groepje kinderen rende op op me af toen ze zagen dat ik iets wilde geven. De gene die er als eerst was trok her uit m'n hand.
Elya, een Nederlandse vrouw, gaf haar koekjes en gelukkig zagen we dat ze het eten met elkaar delen.
Toen we weer terug in Thailand waren namen we een snelle lunch. Vervolgens zijn we weer verder gereden naar de grens van Burma. Je kan niet zo makkelijk de grens over, omdat dat een dictatuur is en dat nu pad eem beetje open is geworden, dat is ook te zien aan de grote hekken bij de grens. Na de grens en een marktje met souvenirs zijn we naar het volk van de longnecks gegaan. Vanaf hun 5e jaar krijgen de vrouwen een zware ijzeren soort ketting om hun nek heen gewikkeld die elk jaar steeds een stukje langer word gemaakt en nooit afgedaan wordt. Hun schouders worden daardoor naar beneden gedrukt waardoor het lijkt alsof hun nek heel erg lang is. Het wordt niet voor niets giraffe vrouw genoemd. Het volk komt officieel uit Burma en is sinds 30 jaar in Thailand. In Thailand verkopen ze zelfgeweven sjaals en souvenirs zodat ze geld hebben voor school of het ziekenhuis. Zij worden, omdat ze officieel niet Thais zijn, niet geholpen door de regering en moeten dus alles zelf betalen.
Er zijn 3 verhalen over waarom ze de kettingen zouden dragen, die overigens alleen gedragen worden door de vrouwen:
1. Een man is sterk en kan vechten tegen een tijger en de vrouw heeft, omdat te overleven de ketting nodig. Een tijger dood de prooi namelijk in de nek.
2. Om er mooi uit te zien voor de man.
3. Zodat de vrouwen onaantrekkelijk zijn voor andere volken.
We hebben rondgelopen in hun dorpje. Al snel kwamen 2 lieve kinderen die armbandjes verkochten. Ze keken zo lief dus kon ik het laten om een armbandje van ze te kopen. Uiteindelijk heb ik ook in het dorpje nog een souvenir gekocht. De dochter van de vrouw zag mijn camera en wilde graag met mij op de foto. Ze deed een peace teken dus ik deed met haar mee. Ze vond het fantastisch om de foto terug te zijn. Het was een mooi lief schattig meisje.
Na deze mooie ervaring hadden we een lange terugrit voor de boeg van 4 uur. Uiteindelijk werden we bij Elya dr hostel afgezet en zijn we met zijn drieën een pizza gaan eten.
Na een lange zoektocht voor een tourist simkaart, die niet wilde werken bij Elya dr telefoon zijn we moe naar het hotel gegaan om heerlijk te slapen.